Nadâl, sot l'aspiet des tradizions che lu compagnin, nol è dome une zornade o une gnot. Chel dal sigûr al è il moment plui significant, ma se o cjalìn al patrimoni popolâr, chel che aromai nol sorevîf plui nancje intai paîs plui fûr di man de mont, si acuarzin che ae date dai 25 di Dicembar si rive daspò une dade di timp cjadençât di rituâi e usancis che a van dilunc ancje daspò, par rivâ insom a Pifanie, o Pasche Tafanie. In cheste lungje secuence di moments leâts tra di lôr di une sorte di glagn ideâl, che a àn radrîs che a van ricercjadis intun passât cetant lontanon, si insede l'acjadiment cristian de Nativitât di Jesus, cul so significât di pâs e rinovât invît ai oms a svicinâsi ae fede.
Vuê Nadâl in Friûl e in Cjargne si identifiche soredut cu lis messis di miezegnot, cu la visite ai presepis prontâts un pôc par ogni dontri, cun peç decorats e iluminâts che a slusis intes gnots lambris dal Invier. Ma al è interessant dâ ancje une cucade indaûr, a un passât che in fonts nol è cui sa cetant lontan, par scuvierzi cetant che e fos ricje - fint a za fa pôcs agns - la tradizion in cualchi maniere colegade a cheste fieste, une tradizion di dulà che si rivin a scuarzi numerôs elements no cristians, une sorte di ereditât spirituâl de cuâl no si po no tignî cont ancje se vuê e va simpri plui disparint.
E par scuvierzi curiositâts e ricjecis di chest patrimoni popolâr nuie di miôr di un libri che al è a pene jessût come suplement dal nestri gjornâl e titulât, juste apont, "Usancis e Liendis dal timp di Nadâl", curât di Renzo Balzan. Un saç chest a messet tra tradizion, etnografie e storie, par cirî di lâ aes radrîs di mîts e usancis che de origjinarie divignince paiane dispès po a vignivin fatis propiis de gnove fede cristiane, che di Rome si è lade po daspò slargjant par ogni dontri de Europe. Cuntune complicazion, se si vûl, che chenti in Friûl si à vût il coinvolziment di popolazions di etnie divierse, che a àn puartât ognidune il lôr contribût a inricjî chest nestri patrimoni tradizionâl. Ve inalore contadis lis tradizion dal Friûl todesc: di Sauris/Zahre, Sapade/Plodn, Tamau/Tischilbong e de Val Cjanâl/Kanaltal. E chês de Slavie Furlane, di Resie aes Vals dal Nadison e dal Cuei fint a Gurize e il Cjars. In sumis une varietât e une origjinalitât che o podìn clamâ cence altri unichis.
Da un esam de documentazion folcloriche par chel che al inten Nadâl al ven fûr cun clarece che lis tradizions che lu rivuardin no son leadis in maniere strete ae ricorence dai 25 di Dicembar, ma a vegnin "slungjadis" dentri une plui slargjade dade di timp, che a va ben oltri la date fissade dal lunari. Cussì diviers popui a identifichis Nadâl cu lis "Dodis Gnots", vâl a dî cun dute la dade di timp che e va de vee ai 6 di Zenâr. Chest fenomen al po sei displeât, almancul in part, cu la adozion plui o mancul acetade de Glesie dal slargjat e complès rituâl paian di Dicembar-Zenâr, che si à vude za inte cente dal Cristianisim antîc almancul a partî dal IV secul.
Al è dut câs di osservâ inmò che i rituâi e lis usancis di Nadâl si proponin, in diviers câs, avuâls rispiet aes cerimoniis leadis cul solstizi dal Istât, o sei la fieste di San Zuan Batiste. Il solstizi al ven purpûr usât tant che organizazion calendariâl che e privilegje la nassince dal cicli dal soreli come moment di scomençament, come "Fieste di Cja dal an". Nadâl cussì si cjate a coincidi cu la "Fieste di Cja dal an" co al ven a rapresentâ essenzialmentri un at di fondazion e rifondazion dal timp a vignî. Par chest tal timp di Nadâl a saressin pussibii fats straordenaris di ogni sorte: il fat straordenari al nas partant propit dal ribaltament dal ordin atuâl, dal vignî a mancjâ di chês normis esistenziâls e sociâls che a travuardin il lâ dilunc dal vivi di ogni dì. A Nadâl, partant (ma ancje a Cja dal an, a Pifanie e in cualchi altre fieste leade al solstizi) a podaran sucedi cjossis che normalmentri no sucedin: "i animâi a fevelin, lis rosis a florissin sot la nêf, intes fontanis la aghe si mude in vin, i fruçons dal pan no si secjin…". Superstizions che aes cuâl nissun nol abade plui? Al po ancje dâsi, ma forsit no si sin acuarts che intant altris superstizion a son jentradis inte nestre vite, che nus stant rindint simpri mancul sociâi.
Un volte il timp di Nadâl, moment de fondazion dal timp, al jere ancje une ocasion essenziâl di infuarciment al interni dal grup uman. I mecanisims dal control sociâl a vignivin infuartîts tal moment che a vignivin riproponûts sul scomençâ dal timp gnûf. In ocasions di cheste sorte a deventavin frecuentis lis cerimoniis di iniziazion, che a vevin la smire di preparâ la jentrade dai zovins intai moments seguitîfs de lôr integrazion sociâl e a favorî i incuintris tra fantats e fantatis de stesse comunitât, o sei a prudelâ i timps dal maridaç, moment fondamentâl par sigurâ la esistence dal grup in a vignî.
In fin il moment dal scomençâ (l'an gnûf) al jere essenziâl par cognossi a cuâl segn che si sarès indreçât il destin in a vignî e chest al po displeâ, inte cente dal folclôr dal timp di Nadâl, i numerôs strolegheçs relatîfs al timp meteorologjic, e aduncje ai pussibii racolts bondants de anade agricule, ae ricjece, al amôr, al destin in gjenerâl. E su chest destin si cirive di agjî sfuarçant, su la fonde di principis magjics, il cors de cjossis; la "magjie de prime zornade", e varès podût puartâ a un bon scomençament, furnint ancje une garanzie cuintri l'impreteribilitât dal timp futûr.
Dôs robis inmò di zontâ: il libri "Usancis e Liendis dal timp di Nadâl" al è stât pensât soredut pai arlêfs des scuelis, e pai docents che a vebin passion di contâ lis nestris tradizions a scuele, co dispès si lamentin pe mancjance di libri adats par podê puartâ la culture furlane a scuele. E che al è insiorât di une biele fotografie in cuviertine, opare Vigji Dereat (e mostre i Trê Rês che a van pes cjasis di Dimplan di Darte), e di cuatri disens realizâts di chel artist di gale che al è Zuan Urban di Glemone.
La schede: R. Balzan (edelweiß), Usancis e Liendis dal timp di Nadâl, ed. CjargneCulture - Suplement al n.10/2010 di "Ladins dal Friûl", Tumieç 2010, pp. 77 .
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