14/03/11

Struture e/o culture

E je une racuelte che e presente uns 23 saçs scrits jenfri il 1985 e il mês di Novembar dal 2006 che a si davuelzin intor dai temis che a àn intiessût dute la sô vite: identitât, lenghe e culture, educazion e istruzion, politiche e autonomie .
Pre Beline al pon a nô furlans une cuistion di fonde: la int e à vût une incressite sociâl e economiche ma e riscje di pierdi la sô lenghe e la sô culture. E al pant dute la sô sfiducie tes pussibilitâts di riscat linguistic e culturâl denunziant la «intelighentsie» di presentâ un Friûl losc e schizofrenic. «Cuntun voli, chel ‘materiâl’, che al cjale al 2000, e cun chel altri, chel ‘culturâl’, che al cjale a 2000 agns indaûr.(…) Parcè che nol à savût compagnâ un passaç socio-culturâl cuntun passaç di culture».
Al tone ancje cuintri di chei che a pratindin di difindi la specificitât di cheste tiere e a viodin la culture come une robe di difindi plui che di madressi, che a pensin al Friûl in mût «nostalgjic, vecjo, inmufît, che al cjale indaûr consolantsi tai cimitieris de storie». E cuintri di chei che a finissin par butâ vie lenghe e culture in non de modernitât.
Al dîs a clâr che no si pues pratindi di analizâ une culture autentichementri antropologjiche che e vebi la sô fonde su lis manifestazions concretis e vitâls di un popul lassant di bande la lenghe, cirint di tirâ fûr dome il contignût e stramudantlu intune altre lenghe.
Ancje la sô esperience di mestri e je straordenarie. Al capìs subit la impuartance di tignî la scuele peade al ambient e i contignûts de educazion inlidrisâts tes dibisugnis concretis dai fruts e che i scuelârs a àn bisugne di vê un rapuart strent cul mont dulintôr e che la mobilitât, il mudâ di un continuo des relazions cu lis personis e il studi di robis simpri lontanis tal timp e tal spazi a puartin malsigurece e sfiducie.
E al veve ancje capît che i plui debii, chei che a san di mancul, si zovin de presince di chei che a san di plui e che di lôr si fasin judâ vulintîr. Altri che la idee selerade des «classis puint»!
Se o ripiassin in man tancj dai siei scrits e o rivassin a tornâ a rifleti su tantis des sôs ideis, cussì dispès profetichis, o fasaressin un omaç a lui e il plui grant dai regâi a noaltris.

di Silvana Schiavi Fachin/Silvana Spajota dai Sclâfs

Nessun commento: