09/05/11

Celso Macor, I fûcs di Belen

«Lassêt che da montagnis i nestris fradis végnin ju
cun miluz e cjastinis
che li’ caretis a’ tornin ciariadis di blava,
pa polenta, pa vacis,
ta storia dai pûrs»


Celso Macor (1925-1998) al à scrit une vore, ancje cence contâ la sô produzion gjornalistiche. I doi volums dal 1996 I fûcs di Belen, che a metin adun dutis lis sôs poesiis e lis sôs prosis, a son pençs di contignûts e di significât.
E pûr mi pâr a mi che la cifare no dome poetiche, ma ancje umane di chest protagonist de leterature furlane dal Nûfcent e stedi dute dentri di chescj cinc viers che o vin citâts. No sai se si podarès meti dongje miôr di cussì poesie e passion civîl, poesie e storie, poesie e nature!
Al somee di viodiju chescj slâfs a vignî jù des monts, cun dute la lor umanitât e dute la lôr fadie! E al somee ancje di viodi i furlans biel che a son daûr cjariâ chês caretis e daspò ur dan un sburt par vie che la ruede daûr si veve impastanade…
Il concet di fraternitât ancje jenfri diviers, diviers di lenghe, di culture, prodots: miluçs (di chei picinins, di mont) e cjastinis di une bande, blave di chê altre, montagne/planure, mont slâf/mont furlan. Ma chei a san benon, ancje cence vê studiât sui libris che la polente e je chê stesse, che al è chel istès il sgarbonâ par mandâ indevant la vite par se e pai fîs, che la storie dai pûrs e je simpri chê.
Ce tante retoriche dilunc vie de Storie ise coventade par metiju un cuintri di chel altri chei doi culì che cumò si bevin insieme un tai di neri, po un pataf cu la man vierte e vie par une altre stagjon, mandi!
Par insegnânus a odeâ il nemì che al steve di là des monts, nus predicjave Carducci:
«E voi, se l’unno o lo slavo invade,
Eccovi, o figli, l’aste, ecco le spade…»

E vueris. E sbudielâsi, a vincj agns, un cul altri par un toc di tiere plene di pieris!
Celso nol podeve sopuartâle chê retoriche. E al jevà sù la sô vôs in alt par intimâ: NO STÊT COPÂ (VONDA CAÌN: il titul de sô poesie salacor plui significative). Inta chei cinc viers, no je nancje nomenade la vuere. E pûr o capìn subit ce che il poete al vûl dînus.
Celso Macor si insede inte tradizion poetiche dal Friûl gurizan, dulà che ancjemò plui che intal rest dal Friûl si son incrosadis lis trê grandis culturis europeanis, chê latine, chê gjermaniche e chê slave. Incrosadis ancje di brut dilunc vie dal secul XX. Il poete, che al jere ancje un grant passionât di montagne, al somee che al disi: e je tante poesie culì ator: il Lusinç, lis Alps, il mâr! Pussibil che no sedin bogns di gjoldile in armonie?
Un grant messaç. Che nus rive traviers di une grande poesie.
 

Nessun commento: